Vinduet 4/2014

Innhold
- «Velimir Khlebnikov og første verdenskrig – en fantasi»av Gunnar Wærness
- «Flaggskipet»av Kaja Schjerven Mollerin
- «Åpninger: Astrid Lindgren. Brødrene Løvehjerte» av Tove Nilsen
- «New Zealand: Matriarkatet. Fjerde reisebrev» av Tor Eystein Øverås
- «I skinnet fra ordlyset» av Kaja Schjerven Mollerin:
- «Metode» av Bjørn Aamodt
- «Opp» av havet»
- «Den store krigen (foto)» av Linda Bournane Engelbarth
- «Alle gravene har friske blomster» av Preben Jordal
- «Mening, materie, generasjon. Om tre frontromaner» av Helge Jordheim
- «Krigens fødsel» av Hannah Helseth
- «Arthur og alvane» av Ragnar Hovland
- «Khlebnikov og første verdenskrig. En fantasi» av Gunnar Wærness
- «Form og erfaring. Om Rudyard Kiplings 'The Children'» av Ingrid Nielsen
- «Døden i dagslys. Om Isaac Rosenbergs 'Break of Day in the Trenches'» av Sandra Lillebø
- «Kunnskap og kjensler i krig. Om Wilfred Owens 'Dulce et decorum est'» av Merete Røsvik Granlund
- «Tre franske. Vildrac, de Montherlant, Cendrars» av Grete Kleppen
- «Tede keimetha. Om A.E. Housmans 'Here Dead We Lie'» av Amund Børdahl
- «Det uvirkelige vårofferet. Om T.S. Eliots The Waste Land» av Gisle Selnes
- «Troja 1915» av Solveig Aareskjold
- «Paul Valéry og Den åndelige krisen» av Anders Strand
- «Den åndelige krisen» av Paul Valéry
- «Krigens nærvær» av Mona Ringvej
- «Robert Musil og den første verdenskrig» av Håkon Gundersen, Runar Hodne og Erik Thorstensen
- «Jeg har fantasert fortere selv. Om Céline og krigen» av Henninge M. Solberg
- «Dødens triumf. Krigerpoeten Gabriele D’Annunzio, et brysomt emblem» av Jon Rognlien
- «En varig front. Belgia og første verdenskrig» av Cathrine Løchstøer
- «Billedsterk hommage. Om Stefan Hertmans' Krig og terpentin» av Cathrine Krøger
- «Sjølve det menneskelege. Om Gunnhild Øyehaugs Undis Brekke» av Maria Horvei
- «Opp fra avgrunnen. Om Aasne Linnestås Opphold» av Hanne Kristin Wolden
- «Syn og tegn. Om Alf van der Hagens Bekjennelser» av Kåre Bulie
- «Å unngå å bli fanga. Intervju med Per Jonassen» av Steinar Opstad