Kira Jarmysj, talsperson for den russiske opposisjonspolitikaren Aleksej Navalny, skriv i si romandebut Utrolige hendelser i kvinnecelle nr. 3 middelmåtig om det hyperinteressante.
Fanga i systemet
Utrolige hendelser i kvinnecelle nr. 3
Kira Jarmysj
Omsett av Hege Susanne Bergan
Roman, 351 sider
Cappelen Damm, 2022

«4500 arrestert etter demonstrasjoner i Russland», seier overskrifta, og lenkar vidare til ein artikkel som fortel at Aleksej Navalnyj før helga oppmoda russarar til å ta til gatene for å vise motstand mot krigen i Ukraina. Opposisjonspolitikaren – og det verkar passande å skrive dette i bestemt form, då Navalnyj for store delar av verda er blitt sjølve symbolet på den hardt pressa innanriksmotstanden mot Putin-styret – har sete fengsla utanfor Moskva i over eitt år, etter at han i 2020 overlevde eit drapsforsøk med nervegift, berre for å bli arrestert så snart han vende tilbake til Russland etter sjukehusopphaldet i Berlin.
Kor mange av dei nyss arresterte russarane det var som hadde tatt Navalnyj på ordet, kan ein ikkje vite, men sikkert er det at han framleis når ut til millionar av menneske, takka vere Internett og sosiale medium – og takka vere den mangeårige pressetalskvinna hans, Kira Jarmysj.

Når Jarmysj' roman Utrolige hendelser i kvinnecelle nr. 3 no er ute på norsk, er det med andre ord ei høgst «relevant» utgjeving, sjølv om boka kom ut på russisk allereie i 2020. Forteljinga om den unge kvinna Anja Romanova, som etter å ha delteke på ein ulovleg demonstrasjon må sone ni dagar i eit russisk spesialmottak (ein anstalt for soning av «administrative dommar» på inntil 15 dagar), gjev eit lågterskel-innblikk i russisk kriminalpolitikk og i kva regimeopponering kostar den generasjonen som har vakse opp i skuggen av Sovjetunionens fall. Navalnyjs antikorrupsjonsarbeid vaker i bakgrunnen av romanen, som støyten som fekk fart på Anjas politiske engasjement, men bokas handling ligg nærare grasrota: Gjennom Anja og dei fem kvinnene ho deler celle med, er det openbert at Jarmysj har ynskt å presentere eit tverrsnitt av dagens Russland, med både fattige og rike, pragmatiske og visjonære sjeler representerte.
Så kan det seiast, fyrst som sist, at dette ikkje er ei bok som fengjer på grunn av litterære kvalitetar. er ein debutroman, og det er ein roman der folk sender kvarandre «drepende ondskapsfulle blikk», eventuelt blikk «som var mykere enn fløyel og varmere enn ild». Tida i fengselet går håplaust sakte, eller overraskande fort, og når ho ikkje er sysselsett av måltid, dusjing, telefontid eller søvn, les Anja ein roman ho fyrst etter kvart innser er av Dostojevskij (? Anja kjem aldri så langt som til å nemne tittelen, endå mindre trekkje parallellar mellom det ho les og sin eigen situasjon). Eller så ser ho tilbake, på det livet ho har levd til no. Minna ho påkallar er av typen som – så vidt eg veit – berre eksisterer i ein viss type litteratur: slike som vert forsøkt skyvde unna, men som trengjer seg på, for så å spele seg ut som ein komplett film føre augo på forteljaren, heilt til vedkomande vert rykka tilbake til notida, der mykje alltid har rukke å hende medan forteljaren – tilsynelatande – har sete og stira glasaktig ut i lufta, hypnotisert av framsyninga av hendingar frå eiga fortid. Tilbakeblikka til tida på universitetet, trekantdramaet som utspelte seg mellom Anja og dei to næraste vennane hennar, og Anjas mislukka karriere i russisk UD, leier heller ikkje fram til stort anna enn eit hakket meir pikant bilete av kven Anja Som ho sjølv understrekar, har ho levd eit privilegert liv, der utdanning, frigjering frå foreldra og utforsking av eigen seksualitet fyrst i seinare år har blitt iblanda eit tydeleg politisk medvit. I møte med dei andre kvinnene på cella – som på eitt unntak nær står mange trinn under ho på den sosioøkonomiske rangstigen – vert ho for fyrste gong konfrontert med klassespørsmålet på eit praktisk heller enn teoretisk plan. Det er for så vidt ikkje det verste utgangspunktet for ein roman, utan at det dermed slår gneistar av resultatet.

