Av
Leif Bull

Essay. Fra Vinduet 2/2013.

Av
Leif Bull

Essay. Fra Vinduet 2/2013.

Leif Bull

Født 1977. Kritiker og essayist. Fast bokanmelder i Dagens Næringsliv. Siste bok: Tingenes musikk. Et portrett av Lars Saabye Christensen (Cappelen Damm, 2023).

1. *

Som Will Hermes påpeker i Love Goes to Buildings on Fire, spilte denne kvelden en helt spesiell rolle i spredningen av den den gang gryende musikksjangeren hip hop. Mange unge gutter fikk seg et par nye platespillere den kvelden. Kushner nevner ikke dette, men jeg har det med her fordi hun egentlig burde ha gjort det, så perfekt passer det inn i romanens utforskning av skjæringspunktet mellom kreativitet og ødeleggelse.

2. *

Telex from Cuba var en sterk debut: Den ble anmeldt på forsiden av The New York Times Book Review, og ble nominert til National Book Award (vinneren var The Shadow Country av Peter Mathiesson).

3. *

Frøene til Valera seniors karriere innen motorsykkelproduksjon sås når han som ung mann blir påvirket av bevegelsens begeistring for teknologi og høye hastigheter. Der mange futurister dør under krigen de så entusiastisk har ønsket velkommen, overlever Valera og studerer ingeniørfag.

4. *

Kushner gjør en snedig liten antinostalgisk gest i den nevnte bruken av Up Against the Wall Motherfuckers. Gruppen er i hovedsak representert i romanen gjennom (den oppdiktede) Burdmoore Modelle, et tidligere medlem Reno møter i et middagsselskap i et loft som en gang tilhørte Mark Rothko. Han er full av historier om hva de gjorde mellom 1966 og 1971, om hvordan de kastet brannbomber, ranet banker, tømte hele søppelsekker over Lincoln Center, julte opp The Stooges. Historiene er mange, men nå er Burdmoore bare nok en middagsgjest. Selve middagsbordet er kjøpt fra en politistasjon i Chinatown; alskens obskøniteter risset inn i treverket ligger nå trygt bevart under flere lag lakk. Også da var alt mer spennende før.