Av
Ruben Moi

Essay. Publisert 18. november 2002.

Av
Ruben Moi

Essay. Publisert 18. november 2002.

Ruben Moi

Født 1964.  Professor ved Institutt for språk og kultur, UiT Norges arktiske universitet.

1. *

William Shakespeare, Twelfth Night, III, 1, 13–14.

2. *

Paul Muldoon, Madoc, London: Faber and Faber, 1990, 260. På Faber har Muldoon (1951–) også utgitt følgende diktsamlinger: New Weather (1973), Mules (1977), Why Brownlee Left (1980), Quoof (1983), Meeting the British (1987), The Annals of Chile (1994), Hay (1998), Se også hans barnebøker, The Last Thesaurus (1995), The Noctuary of Narcissus Batt (1997, samt libretti, Shining Brow (1993), Bandana (1999), og skuespill Six Honest Men (1995). Nylig ble hans litteraturforelesninger ved Oxford utgitt, To Ireland, I, Oxford: Oxford University Press, 2000. 

3. *

Paul Muldoon, Why Brownlee Left, 22. 

4. *

Alf Saltveit, Våpenkvile, Oslo: Solum, 1994.

5. *

Paul Muldoon, Quoof, 17. 

6. *

Oscar Wilde, The Canterville Ghost og The Critic as Artist i Collected Works of Oscar Wilde, Hertfordshire: Wordsworth Editions Limited,1997, 192, 978. 

7. *

Joseph Conrad, Heart of Darkness, Harmondsworth: Penguin Books, 1985, 87. 

8. *

Michel Foucault, «The Order of Discourse» in Robert Young (ed.), Untying the Text: A Post-Structuralist Reader, London: Routledge and Kegan Paul, 1981. 

9. *

Paul Muldoon, Quoof, 62.