Av
Anna B. Jenssen

Essay. Fra Vinduet 2/2005. Publisert på nett 25. mars 2005.

Av
Anna B. Jenssen

Essay. Fra Vinduet 2/2005. Publisert på nett 25. mars 2005.

Anna B. Jenssen

Født 1975. Prosjektleder i Dagens Næringsliv. Tidligere redaktør for Morgenbladet.

1. *

Morgenbladet, 5. mars 2004.

2. *

Ingvild Rishøi og Ingrid Røise: «Motivene i norsk samtidslyrikk. Samtaler og forskning» (Avsagd Hagle, 2003).

3. *

Jean-François Lyotard: La condition postmoderne : rapport sur le savoir (1979).

4. *

Hvorfor er det så få som driver med stygge ting, for eksempel? Hvorfor er et så få som bevisst skriver innenfor genrer de ikke helt mestrer, bare fordi, bare på pur f– (som Jon Øystein Flink og Ingrid Storholmen og Olaug Nilssen [Bare det at sistnevnte utestenges fra Forfatterforeningen, sier sitt.])? Hvorfor får en forfatter som Øyvind Ådland, som utvilsomt gjør noe helt nytt og veldig korni, slakt? (Hør bare på Preben Jordals anmeldelse av Ådland i Morgenbladet: «Her finnes ingen intrige, ingen karakterer utover det som danner seg som bunnfall rundt hvert egennavn i en løsemiddelskadet påstandsprosa, ingen følelser og ingen egentlige tanker – bare en maniert og overspent og pinlig tydelig vilje til å skrive noe vittig.») Hvorfor er det så interessant å diskutere hvorvidt Matias Faldbakken skriver bra eller dårlig? For var ikke ideen veldig god?

5. *

Aftenposten, 12. februar 2005. Han sier også i dette intervjuet: «Jeg tenker faktisk nokså lite.»

6. *

Adresseavisen, 1. november 2004.

7. *

Klassekampen, 3. juni 2002.

8. *

Morgenbladet, 30. august 2002.

9. *

Klassekampen, 19. juni 2002.

10. *

Eirik Vassenden: «Hvem er litteraturteorien for?» (Vagant nr. 2–3, 2001).

11. *

Nils Olsson: «Det sista och det nya» (Efter Adorno, red.: Anders Johansson og Mattias Martinson, 2003).